۱۳ خرداد ۱۳۸۸

اندر احوالات ارتحالیدی و اعمال خاص شب مبارکه ارتحال جانگوز

از اونجايی که بنده امروز تعطيل تشريف داشتم، از صبح تا حالا همینطور توی مسنجر و فیس بوک و بالاترين و... پلاس بودم، اما نمیدونم چرا همه اش احساس میکردم که انگار اينترنت يه جورايی خلوته و خيلی ها حضور ندارن، تا اینکه بالاخره بعد از کلي تفکر و تعمق یادم اومد که ای دل غافل، فردا در ايران به مناسبت روز ارتحاليدی تعطيله و و شستم خبر دار شد دوستانی که امشب غيبشون زده احتمالا برای برگزاری مراسم ارتحال جانگوز تشريف برده باشن شمال! به هر حال من هم به همين مناسبت قدری در اینترنت سرچیدم و یک سری از اعمال خاص این شب بزرگ رو پیدا کردم تا دوستان از فیوضات این شب بی بدیل محروم نمونن. در ذيل پاره ای از اعمال خاص اين شب مبارکه و ميمونه را به مشروح ذکر ميکنم، اميد است که مقبول افتد. و اما از جمله اهم اين اعمال:

۱-از آنجايی که بنا به فرمايش حضرت جانگوز گشته "عزاداری مال خر است" پس امشب ميتوانيد با دلی مطمئن و قلبی آرام حسابی بخنديد، فقط توصيه شده که حواستون باشه موقع خنديدن يه وقتی تلنگتون در نره و زياد از حد هم نخنديد که سوسک و بلکه هم خر خواهيد شد.

۲- نوشیدن آب شنگولی* در معیت پسته و ژامبون ممتاز میکائیلیان(در مقام مزه) نیز از جمله اعمال سفارش شده این شب خاص میباشد که چون ما احکاممان مطابق روز است، فلذا به علت گرانیِ دو-سه فقره مذکور ميتوان از تخمه و عرق سگی* نيز بهره جست.

* برای آندسته از هموطنانی که از صرف این دو مورد معذور میباشند، صرف پسته و تخمه به تنهایی نیز مورد قبول خواهد بود.

۳- در روايات آمدهاست که درهای بهشت همه ساله به مناسبت این روز بزرگ به مدت ۲۴ ساعت کاملا بسته خواهند بود، بنابراين احوط آنست که اگر میخواهید پس از مرگ به بهشت بروید و حداقل در آن دنیا از همجواری با حضرت جانگوز گشته اش در امان باشيد از مردن در طول این روز اکیدا خودداری فرمایید.

۴- با عنایت به اینکه "تلوزیون هم مال خر است" کليه هموطنانی که ماهواره* ندارند ميتوانند از اين فرصت طلایی به نحو احسن استفاده نموده و به تلوزيونهای خود يک استراحت ۲۴ ساعته بدهند.

*هموطنانی که ماهواره دارند میتوانند این بند را نادیده گرفته و مطابق معمول همیشه به تماشای برنامه کانالهای مورد علاقه شان بنشینند.

۵- همچنین در روایات است که هر هموطن غیوری میبایست در این روز خاص با خوانواده و خاصه کودکان خود به نیکی رفتار کند تا خاطره خوبی از روز ارتحالیدی و رحلت جانگوز ايشان در ذهن اطرافیانش باقی بماند.

۶- در خاتمه لازم به ذکر است که برای برگزاری مراسم فوق بسيار توصيه شده که به همراه زید* و سایر دوستان اهل حال از راه جاده چالوس به شمال کشور و مناطق خوش آب و هوا رجعت کرد اما از آنجايی که به طور معمول جاده فوق الذکر در روز مربوطه -به مناسبت هجوم خيل عظيم برگزار کنندگان این مراسم جانگوز- بسته ميباشد، فلذا هموطنان گرامی ميتوانند برای برگزاری مراسم مذکور به باغات اطراف تهران رفته و يا حتی در منازل خود دور هم جمع** شوند.

*(زید=دوست دختر یا دوست پسر فابریک) همانطور که در بند ۲ نيز اشاره گرديد تمامی احکام ما به روز میباشند، الا ایها الحال چنانچه شما شخصا به روز نمیباشید و یا امکان سفر در جوار زید مربوطه برایتان امکان پذیر نمیباشد، میتوانید در معیت دوستان و یا خوانواده عازم اين سفر پربار بگرديد شويد.

**طبق تفاسير موجود يکی از دلايل اصلی توصیه های موجود به جهت حضور پيدا کردن در يک جمع باحال در روز فوق الذکر اين میباشد که اين روزخاص در تاريخ ما از معدود روزهايی است که همه اخلاقشان خوب است و دليل مشترکی برای خنده دارند.

در خاتمه یکبار دیگر ارتحالیدی و ارتحال جانگوز را به همه دوستان تبریک و تسلیت گفته و از کلیه دوستانی که از شدت ناراحتی و تاثر و تالم ناشی از فرا رسیدن این ارتحال جانگوزسر به کوه و جنگل گذاشته اند خیلی خیلی التماس دعای مخصوص دارم.

۶ نظر:

سیروس گفت...

نیلوفر من امام خمینی رو دوست دارم . از توهینم ناراحت میشم :(

نیلوفـــــــــر گفت...

شرمنده سيروس عزيز، باور کن قصد ناراحت کردن کسی رو نداشتم، اما باخره طنزه ديگه، تيغه تيزش دامن هر کسی رو ممکنه بگيره، گذشته از اینها من که این اعمال رو از خودم درنیووردم، ملت واقعا همین کارها رو میکنن و البته ایرادی هم نیست چون معمولا آدم سالگرد فوت پدرش هم که باشه دیگه بعد از گذشت ۲۰ سال نه مراسم میگیره و نه عزاداری میکنه چه برسه به فردی که نسبتی باهاش نداره و چه بسا که حتی خیلی از گرفتاریهای امروز کشورمون هم ریشه در وجود اون شخص داشته باشه (من شخصا تا آخرین لحظه زندگیم فراموش نمیکنم جنگ خانمانسوزی رو که سه ساله میتونست تموم بشه ولی به خاطر جاه طلبی و دنیا طلبی آقایون هشت سال طول کشید و جونها و پدرها و برادرها ی ما رو ازمون گرفت، ایشون و بقیه افراد مسئول باید در برابر خوانواده تمامی کسانی که ناعادلانه در جنگ کشته شدن پاسخگو باشن، حالا کشتارهای سیاسی و انقلابی و بقیه خونهایی که به ناحق ریخته شد بماند) ...
حالا تو هم قهر نکن ديگه، بالاخره به کسایی که ایشون رو دوست ندارن هم کمی حق بده،اُکی؟!

سیروس گفت...

هر حکم رانی برای به قدرت رسیدنش خون های ناحق زیادی براش ریخته میشه و در کل اقای خمینی با اینکه در زمانش نبودم و تنها فیلم اشو دیدم یه فرد مردمی بوده ، در مورد جنگ و کشتار حق رو به تو میدم چون درباره اش تحیق کردم ولی خب هر ملتی یک اسطوره برای خودش داره اقای خمینی هم اسطوره ی دوران بعد از حکومت پهلوی بوده ، در کل با توهین به کسانی که دستشون از دنیا کوتاه ست مخالفم در حد تیم ملی

نیلوفـــــــــر گفت...

سیروس عزیز، از اینکه میبینم در رابطه با مسئله جنگ و کشتارهای سیاسی و عقیدتی اشتراک نظر داریم خوشحالم، اما فکر میکنم تنها حکمرانانی که پایه های قدرتشون رو روی خون بنا میکنن دیکتاتورها هستن، مثل استالین یا پینوشه یا هیتلر یا صدام و ....

در مورد توهین به افراد زنده یا مرده هم باید بگم خود من هم با توهین مخالفم ولی احتراما کجای این مطلب من به شخص خمینی توهین کردم؟! این مطلب صرفا یک مطلب طنز بوده برخاسته از واقعیتهای جامعه در رابطه با مسئله ارتحال ایشون.

به هر حال ایشون هم شخصیتی بودن مثل باقی شخصیتها که متاسفانه این هاله تقدسی که دورشون کشیدیم مانع از نقد اعمال و رفتار ایشون و شناخت واقعی ما نسبت به این فرد شده که به عقیده من باید این تابو در جامعه ما شکسته بشه و خط مشی این شخص که هنوز هم در جامعه رواج داره باید مورد نقد قرار بگیره، به همین منظور پست بعدیم رو به نقد و بررسی شخصیت ایشون اختصاص خواهم داد.

تا بعد :)

n گفت...

خيلي بامزه بود و البته كاملا واقعيت داره.
بسي موافقم باهات.

fadayemam@hotmail.com گفت...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر